A győri Audi-gyár bővítésének teljes költsége a Bizottság információi szerint 1,2 milliárd euró, amelyből 133,3 millió eurót a magyar állam finanszírozna. Az Audi már meglévő gyárának bővítése 2100 munkahelyet teremthet. Az Európai Bizottság szerdán részletes vizsgálatot kezdeményezett a beruházással kapcsolatban. Arra kíváncsi a brüsszeli testület, hogy a szabályoknak megfelelő-e a magyar állami támogatás, amelyet az Audi kap győri autógyárának bővítéséhez.
A vizsgálatot az Európai Bizottság az Audi tulajdonosának, a Volkswagen csoportnak a nagy piaci részesedésével és a beruházás méretével indokolta. A Bizottság elsősorban arra kíváncsi, milyen hatással lesz a beruházás a régiós fejlődésre, illetve, hogy feltétlenül szükséges-e az állami támogatás ahhoz, hogy a fejlesztés megvalósuljon Győrben.
Az Európai Bizottság nem egyedül a győri Audi gyárnak szánt állami támogatást vizsgálja. A szerdai közlemény szerint Németországban például csak 17 millió eurót engedélyezett abból a 45 millió euróból, amelyet a német kormány szeretett volna adni a BMW lipcsei gyárának. A Nemzetgazdasági Minisztérium az MTI megkeresésére azt közölte: „az eljárásindítás oka, hogy a cégnek (VW csoport) nagy a piaci részesedése Európában, és a vonatkozó szabályok szerint ezekben az esetekben – versenypolitikai okokból – a bizottság részletesebb vizsgálatot folytat le, és köteles eljárást indítani”.
Az eljárásindítás keretében a bizottság határozatot fogad el, melyben ismerteti az ügy részleteit, és leírja kételyeit a támogatás összeegyeztethetőségével kapcsolatban. Az eljárásindító határozatra mind a tagállam, mind harmadik felek (például kedvezményezett, más tagállamok, versenytársak) reagálhatnak – ismertette a tárca az írásos válaszban.
Az NGM szerint az eljárás megindítását követően végleges határozat legkorábban 6 hónapon belül várható, de ennél sokkal hosszabb eljárás is elképzelhető.