Surányi: Tíz éve romlik Magyarország versenyképessége

2014. március 11. 21:29

A volt jegybankelnök, Surányi György szerint az utóbbi tíz évben romlott a magyar gazdaság versenyképessége, és az államháztartás helyzete nem stabilizálódott az utóbbi négy évben. Surányi elmondta: a költségvetés hiányt nem lehet tovább növelni, csak azon belül van mozgástér. Szerinte az egykulcsos szja-t ki kellene vezetni.

2014. március 11. 21:29

A társadalmi feladatokat a hiány növelésével nem lehet megoldani, csak a költségvetésen belül van némi mozgástér, ami érdeksérelmekkel jár - fejtette ki véleményét Surányi György egy konferencián kedden. A volt jegybankelnök hozzátette, hogy a gazdaság helyreállításához az egykulcsos szja-t ki kell vezetni, a társasági adókedvezményeket újra kell gondolni, a felszabaduló forrásokat pedig az alacsony keresetűek kiugróan magas adóékének csökkentésére kellene fordítani.

Surányi György kedden, a Pénzügykutató Zrt., a Hetényi István Kör és a Szalay László Kör „Tartós lemaradás vagy felzárkózás és konszolidáció?” című konferenciáján kifejtette, hogy a magyar gazdaság versenyképessége az egy főre jutó teljesítés alapján 2003-2004 óta jelentősen romlott, leszakadt a környező országoktól, s 2010-et követően sem sikerült ezen változtatni. A növekedéshez csak az export járult hozzá 2009-2010 óta valamelyest, a beruházások és a belső fogyasztás mérséklően hatott rá – mondta. Surányi elmondta: a járműgyártás az egyetlen olyan ágazat, ahol erőteljes növekedés regisztrálható, a többinél inkább visszaesés volt. A beruházási index 2012-ben a 2001-es szint alá került, s 2013-ban ugyan bővült, de a régióhoz képest a leggyengébben. A beruházások tavaly a GDP 16-17 százalékán álltak, ahhoz azonban, hogy növekedés legyen, legalább 20-23 százalékos beruházási felhalmozási rátára volna szükség. A magánberuházások aránya kritikusan alacsony.

A munkanélküliség a közfoglalkoztatásnak és a külföldön munkát vállalóknak köszönhetően csökkent 2010-hez képest, a versenyszférában foglalkoztatottak száma 2010-2013 között öt-tízezerrel csökkent. A reáljövedelmek négy év alatt kevesebb mint 2 százalékkal emelkedtek, a háztartások fogyasztása pedig ugyanezen időszakban 5 százalékkal mérséklődött – ismertette Surányi György. 

Az államháztartás helyzete a volt jegybankelnök szerint az elmúlt négy évben nem stabilizálódott, az államadósság szintje ugyanúgy a GDP 80-81 százalékán áll, mint négy évvel ezelőtt. Az államháztartás korrigált (a kötelező nyugdíjpénztárak felszámolásának hatását figyelembe vevő) hiánya 2008 óta a GDP 4 százaléka körül mozog. Az egykulcsos szja, a családi adókedvezmény és társasági nyereségadó kulcs csökkentésével a GDP 2,5-3 százalékáról – 800-900 milliárd forintról – mondott le a költségvetés, a belföldi fogyasztás azonban a reményekkel szemben nem élénkült. A többletjövedelem háromnegyede a legjobban kereső 15 százaléké lett, akik nem fogyasztásukat növelték, hanem megtakarítottak. Ennek következtében nemcsak rövid-, hanem középtávon is a folyamatos fiskális megszorítás eszközével kellett élnie a kormánynak, az adónövekmény a különböző megszorítócsomagokon keresztül összesen 2700 milliárd forintot tett ki, ami a hiány 3 százalék alatt tartására elég, de arra nem, hogy fenntartható pályára kerüljön a magyar gazdaság – mondta. 

A költségvetés újraelosztása az egy főre jutó GDP-hez képest 50 százalék körül van, a helyzet nem javult az elmúlt négy évben, adócsökkentés nem történt, csak az adószerkezet átalakítása, méghozzá a legrosszabb irányban: a tőkét, a versenyszférát súlyosan terhelte, a leggazdagabbak fogyasztását pedig erősen preferálta. Úgy vélte, hogy a növekedési hitelprogram egy-egy elemét felhasználva a jegybanknak kellene olyan nem konvencionális eszközrendszert használnia, ami lehetővé teszi a devizahitelek kivezetését, a szektoradók fokozatos mérséklését, az európai szokásos szintre való leszállítását. Ez lehetőséget ad arra is, hogy a bankszektor is erőre kapjon, egészséges pénzügyi közvetítőrendszer nélkül ugyanis nincs gazdasági növekedés - hangsúlyozta a volt jegybankelnök.

Összesen 60 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Kálmán Szolga
2014. március 12. 12:31
http://downloads.everyinstrumental.com/video/vEp6_3VxXH4/R%C3%83%C2%B3na%20P%C3%83%C2%A9ter%20-multikr%C3%83%C2%B3l-,%20bankokr%C3%83%C2%B3l,%20gazdas%C3%83%C2%A1gpolitikai%20lehet%C3%85%E2%80%98s%C3%83%C2%A9gekr%C3%85%E2%80%98l%20%282011-05-20%29.html
Kálmán Szolga
2014. március 12. 12:29
Végül felhívjuk a főtanácsnok figyelmét arra, hogy a Kúria ítélkezési gyakorlata során nem tartja tiszteletben a magyar törvényeket és a fogyasztók perbeli nyilatkozatait. A Kúria ugyanis a Hpt. 213. § (3) bekezdése szerint köteles lenne a szerződések semmisségét megállapítani, ha azt egy fogyasztó kifejezetten kéri. Azt a kérdést ugyanis, hogy mi a fogyasztó érdeke, egy jogállamban nem(!) a bíróságok döntik el, hanem a fogyasztók. http://pitee.org/
Kálmán Szolga
2014. március 12. 12:28
A Ptk. már most tartalmazza azokat a mechanizmusokat, amivel végeredményben forintosítani lehetne a devizahiteleket. A törvények betartását azonban a hatalmi elit elszabotálja. A Kúria érvelése képmutatás. A Kúria a hatalmi elit érdekében tartja érvényben a szerződéseket, és közben azt prédikálja, hogy mindezt a fogyasztók érdekében teszi.
Kálmán Szolga
2014. március 12. 12:28
Ha a Kúria a jogállami hagyományokat követve alkalmazná a törvényeket, akkor a hitelek visszafizetése NEM haladná meg a fogyasztók anyagi lehetőségeit. A szerződések semmissége ugyanis megszüntetné a fogyasztókra terhelt árfolyamkockázat hatását, továbbá a fogyasztóknak lehetőségük válna egy új forint-jelzáloghitellel kiváltani a korábbi deviza-hitelt.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!