Negatív identitásra nem építhetünk

2014. március 06. 10:13

Egy zsidó világi szervezettel ellentétben egy vallási testület nem határozhatja meg fő céljaként az antiszemitizmus elleni küzdelmet. Nem ez a dolga. Interjú.

2014. március 06. 10:13
Köves Slomó

„Március végén Budapesten tartja az ülését az Európai Rabbik Központja, a hazai sajtó egy része szerint az antiszemitizmus itteni erősödése miatt. Valóban ez az oka
a helyszínválasztásnak?

Ez valótlan információ, a szervezet titkára az esztergomi Jobbik-gyűlés zsinagógában való megtartása, illetve a radikális párt antiszemita kiszólásai miatt emelte fel nemrég a hangját, és jelentette be ezzel egy időben a budapesti konferenciát. Ez a nyilatkozat lett aztán itthon félreinterpretálva. De azt hiszem, érdemes is itt erre pár szóban kitérni, és a szerepeket, célokat újra és újra helyrerakni. Egy zsidó világi szervezettel ellentétben egy vallási testület nem határozhatja meg fő céljaként az antiszemitizmus elleni küzdelmet. Nem ez a dolga. Amúgy pedig az sem jó, ha az antiszemitizmus-ellenesség adja a zsidóság fő identitását. Negatív identitásra nem lehet jövőt építeni. Ha egy rabbi csak erről beszél, az őt hallgató fiatal nyilván nem fogja azt érezni, érdemes zsidónak lennie, érdemes gyökereit megismernie, a közösséghez csatlakoznia. Vallási vezetőként fontos felhívni a figyelmet a közösségi élet szépségeire, a hit által adott értékekre vagy éppen a háromezer éves hagyományra, a szellemi örökségre.

Miről szól egy ilyen kon­fe­rencia?

Az európai zsidó vallási és közösségi élet kihívásairól, oktatásról vagy éppen arról, hogy a vallás megélése elé milyen akadályokat támasztanak napjaink Európájában egyes államok, és ez ellen hogyan lehet hatékonyan fellépni.

Konkrétan?

Például a zöldek nyomására, illetve állatvédő szempontokra hivatkozva több országban, legutóbb Lengyelországban, betiltották a kóservágást, amit gyakran összekevernek az iszlámban bevett, egyébként eltérő rítussal. Ez kellemetlen emlékeket ébreszt: a hitleri birodalom egyik első intézkedése éppen a kóservágások felszámolása volt. Vagy ott van a körülmetélés kérdése. Németországban arra hivatkozva merült fel a korlátozása, hogy a szülő ezzel elveszi a gyermekétől a szabad döntés lehetőségét a vallás megválasztása tekintetében.

Az utóbbi érvelés igencsak hasonlít arra, amikor egy svédországi közalkalmazottnak megtiltották a kereszt viselését. A hit, az értékek védelme lehet közös pont zsidók és keresztények között?

A keresztényekkel kapcsolatos viszonyról a zsidókban erősen terhelt történelmi emlékezet él. Ez érthető az antijudaista pogromok és vérvádak vagy akár Luther Márton antiszemita írásaira gondolva. Ugyanakkor a vallási értékek védelmének ügyében, a teológiai különbségek dacára, sok tekintetben egy platformon vagyunk a szélsőségesen szekuláris felfogással szemben. Ennek kapcsán például én is úgy gondolom, jobb lett volna, ha az uniós alapokmányba bekerül a zsidó-keresztény gyökerekre való utalás. Mi ugyanis, feltételezem minden vallásos emberhez hason­lóan, azt valljuk, létezik abszolút jó és rossz, vagyis vannak isteni és erkölcsi alapértékek, és a jogban meghatározott jó és rossz fogalmát nem elég egy – ideiglenes – társadalmi szerződésre visszavezetni.”

 

Összesen 54 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Waffen-SS Hunyadi Division
2014. március 06. 14:35
Adjon már valaki ennek egy borotvát! Ronda vörös batyus.
Jancsipapa
2014. március 06. 14:02
-"Egy zsidó világi szervezettel ellentétben egy vallási testület nem határozhatja meg fő céljaként az antiszemitizmus elleni küzdelmet."- De tehet érte . És tesz is.
br-o
2014. március 06. 13:22
Biztos, hogy a hűtőgép előtti idők kényszerkövetelményeit kell megtenni sarkalatos vallási viszonyítási pontoknak? Másfelől ha végre jóváhagyott fordítás készülne a Talmudból a világ összes nyelvén és az iszlám tisztázná a dzsihád és a dar al-harb fogalmakat, akkor lehetne miről beszélni. És nem, nem a kismillió, különböző kánonjogista értelmezésre vár a világ, hanem konszenzusra.
Kiddush Hashem
2014. március 06. 13:20
Végre valahára, hogy egy magyarországi zsidó ember kimondja, hogy a zsidóságot nem valami ellen, valaminek nekifeszülve, vicsorgó fogakkal kell megélni, mint ahogy ezt annyi magyarországi, judeobolsevik gyökerű kriptó- és konjunktúrazsidó teszi, hanem valamiért, valaminek az érdekében. Sok hibbant,identitászavaros magyarországi konjunktúra-zsidó a diaszpóra élet etikáját sem ismeri. Oda szarik, ahol eszik! A sok hitvány ostoba, azt a népet szapulja, jelentgeti fel külföldön,amely nép között él. Ahogy ezt a vén zsidó kommunista boszorkány Heller Ágnes is teszi. PEDIG JIRMIJAHU zsidó próféta is, így inti a zsidókat: (Jeremiás könyve 29. fejezet 7. mondat) "וְדִרְשׁוּ אֶת-שְׁלוֹם הָעִיר, אֲשֶׁר הִגְלֵיתִי אֶתְכֶם שָׁמָּה, וְהִתְפַּלְלוּ בַעֲדָהּ, אֶל-יְהוָה: כִּי בִשְׁלוֹמָהּ, יִהְיֶה לָכֶם שָׁלוֹם. " Ez fonetikusan héber nyelven így hangzik: (Askenázi) "V’Dirsu Esz Solajm hoir aser higlészi eszhem somo vöhiszpállu báádo el - Adonaj ki bislajmo jihje lohem solajm". (szefárd) V'darsu et salom hair aser higleti etchem sama v'hitpallelu baado el - Adonaj ki beslomo jihijelachem salom." Vagyis magyarul: "És keressétek azon város békéjét, ahova számkivettettelek és imádkozzatok érte az Örökkévalóhoz; mert az ő békéjében lesz számotokra is béke.” Vagy más fordításban: "És igyekezzetek a városnak jólétén, a melybe fogságra küldöttelek titeket, és könyörögjetek érette az Úrnak; mert annak jóléte lesz a ti jólétetek." Igen ám, de judeobolsevik családi gyökerű liberálisokká átvedlett zsidók, nem a békét keresik, hanem minden lehető eszközzel, a legaljasabb módon mocskolják a magyar nép túlnyomó többsége által demokratikusan megválasztott jobboldali pártokat, most aktuálisan a Fideszt. "V'darsu et salom hair aser! " Leszarják saját zsidó prófétáik tanácsait és, mint magyarul beszélő magyar állampolgárok "hígmagyarként" ugyanolyan hitványak magyaroknak, mint amilyen hitványak zsidóknak! (tisztelet a kivételnek) Magyarországon valójában nem antiszemitizmusról van szó, hanem bolsevik diktatúrában a judeobolsevik "zsidóság" által érdemtelenül megszerzett kulturális, közéleti és média, stb. monopólium görcsös és hisztérikus megvédelmezéséről. Ennek elvesztése miatti liberális-urbánus zsidó aggodalmakról. Ezen aggodalmak holokausztozással történő leplezéséről. Egy zsidó éljen, -ha akar- a galutban, de akkor legyen lojális, ahhoz az etnikumhoz, amelyik körbe veszi és amelyiknek a földjén él. Ha erre képtelen, akkor aliyázzon a sajátjai közé, a saját országába, saját nemzetéhez.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!