Vasútfelújítás: a VDSZSZ hűtlen kezelést gyanít, a minisztérium elhatárolódik

2012. június 09. 18:25

Vasúti szakszervezeti vezetők szerint hűtlen kezelés gyanúját is felveti, hogy a MÁV nem azokat a vonalakat újítja fel, amelyeknél ez szükséges lenne - állítja az Index. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium elhatárolódott a cikk alapját képező videofelvételektől.

2012. június 09. 18:25

Az Index arról írt szombaton: vasúti szakszervezeti vezetők szerint hűtlen kezelés gyanúját is felveti, hogy a MÁV nem azokat a vonalakat újítja fel, amelyeknél ez szükséges lenne. Állításuk szerint az ehelyett olyan helyen indultak munkálatok, ahol arra semmi szükség. A hírportál A mocskos, büdös IMF-re kennék a vasútbezárást címmel közölt cikket a világhálón közzétett videofelvétel alapján.

Az MTI megkeresésére a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közölte: határozottan elhatárolódik annak a nyilatkozatnak a tartalmától és stílusától, amely a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) által az interneten közzétett, rejtett kamerával készült felvételen hallható. Egy pénteki, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete és a fejlesztési minisztérium képviselői között zajlott, videóra vett egyeztetésen a minisztérium képviselője azt állítja, nem tudják elérni, hogy ne „más szempontok” érvényesüljenek a döntéseknél. Emellett elárulja: a minisztérium sem hiszi, hogy a kormányzati nyilatkozatokban szereplő 8 milliárdos megtakarítás elérhető a vonatok ritkításával, lesznek vonalbezárások, csak meg kell várni, hogy legyen mire, például az IMF-re fogni a döntést - olvasható az Indexen.

A portál idézi a minisztérium képviselőjét: „Nem biztos, hogy ugyanez a Völner (Völner Pál, az NFM infrastruktúráért felelős államtitkára), vagy ugyanez a Fónagy (Fónagy János, az NFM parlamenti államtitkára) nem fogja azt mondani esetleg szeptemberben, amikor már látszik az, hogy teljesen finanszírozhatatlan a közösségi közlekedés, hogy (...) még további vonatritkításra és igenis vonalbezárásra kerül sor. És nyugodtan rá lehet fogni arra, és egyébként ezt zárt körben elmondta Völner úr, hogy majd akkor, ha lehet kire fogni a vonalbezárásokat, akkor igenis meg fogják lépni”.

„Amikor az IMF-tárgyalások beindulnak, és azt lehet mondani, hogy igen, az IMF az egy büdös, mocskos karvalytőke, azt erőltette ránk, hogy be kell zárni a mellékvonalakat” – idézi az Index a minisztérium képviselőjét. A videofelvétel végén a minisztériumi résztvevő arról beszél, meg kellett hasonulnia önmagával bizonyos ügyekben, amelyekkel nem ért egyet. Elárulta azt is: az NFM-ben sem hisznek abban, hogy az áprilisi vonatleállításokkal meg lehetne spórolni az államtitkár által ígért 8-15 milliárdos összeget. Megjegyzi, hogy ez nem szakmai döntés, hanem politikai diktátum, és „nekünk kötelességünk megvédeni a mundér becsületét”. A videó 19. percének a közepén hangzik el ez: „ha azt mondja az államtitkár (...), hogy nyolcmilliárd a megtakarítás, én sem mondhatok nektek mást, még akkor is, ha tudom, hogy nem lesz nyolcmilliárdos” - írja az Index.

A minisztérium közölte, hogy az elhangzott nyilatkozat nem NFM-alkalmazottól származik. Minden alapot nélkülöz, kizárólag a nyilatkozó magánvéleményét tartalmazza, és nem tükrözi a szaktárca vezetőinek, így Völner Pál és Fónagy János államtitkárok szakmai álláspontját a nyilatkozatban elhangzott témában - írja az NFM. A minisztérium hangsúlyozza: a 2010. évi kormányváltást követően a Fidesz-KDNP kormány jelentős erőfeszítéseket tett a korábbi kormányok alatt tönkretett vasúti közlekedési szektor helyzetének stabilizálására. Első intézkedései között szerepelt a korábbi kormányzat által bezárt vasútvonalak egy részének újranyitása, és a kormányzat tervei között sem most, sem a jövőre nézve nem szerepel vasúti vonalak bezárása.

A Széll Kálmán Tervben a közösségi közlekedési szektor gazdasági stabilitásának megteremtése érdekében megfogalmazott feladatok keretében 2012. április 15-ével egy jelentősebb menetrendi összehangolási intézkedési csomag végrehajtására került sor, amely érintette mind a vasúti, mind a távolsági autóbusz-közlekedést. Ennek részeként azonban nem került sor vasúti vonalak bezárására, és ez a jövőbeni tervek között sem szerepel. Erről Völner Pál államtitkár és Fónagy János államtitkár, a közösségi közlekedés átalakításáért felelős kormánybiztos a vasúti érdek-képviseleti szervezetekkel tartott rendszeres konzultációs fórum legutóbbi, 2012. május 23-i ülésén szóban is tájékoztatta a vasúti dolgozók érdek-képviseleti szervezeteit, közöttük a VDSZSZ-t is. Szintén ezen a megbeszélésen az NFM képviseletében eljáró vezetők hangsúlyozták, hogy a Széll Kálmán Tervben megfogalmazott célok és feladatok végrehajtása a szektor és az ország gazdasági stabilitása érdekében szükséges, azonban a takarékossági célok teljesítése tekintetében a menetrendi intézkedések csak az első lépést jelentik, a további hatékonyságjavulást elsősorban a közlekedési szolgáltató társaságok – a MÁV, a VOLÁN – működésének összehangolásában, átszervezésében és működési korszerűsítésében rejlő tartalékok adhatják – közölte a szaktárca.

Az Index megkeresésére is kiadott szaktárca reagálás kapcsán a hírportál megjegyzi: a minisztériumnak abban igaza van, hogy az egyeztetésen részt vevő szakértő bár a menetrendi kérdésekben hivatalosan is a tárca képviselője, közvetlenül nem a minisztérium alkalmazottja. A szakértő a tárca egyik háttérintézményében, a Közlekedéstudomány Intézetben dolgozik, amely a minisztérium irányítása alatt áll.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium vezetőinek leváltását követeli az MSZP a kormányfőtől, valamint vizsgálóbizottság felállítását kezdeményezi a minisztériumnál és a MÁV-nál folyó gyanús, a hűtlen kezelésre utaló ügyek kivizsgálására – közölte Lukács Zoltán, a párt frakcióvezető-helyettese szombaton az MTI-vel.

Összesen 55 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
sínész
2012. június 10. 19:59
Ja igen és akkor még talán Gaskóék is tudták, hogy mit akarnak- ma már nem hiszem hogy jó uton járnak!
Korhely
2012. június 10. 19:03
Kitől határolódik el? Ők küldték! Csont hülyék! Még hazudni sem tudnak jól, de erőltetik. A csúti ripacstól tanulták ezt is.
kjkj945
2012. június 10. 11:54
A cargó mindig nyereséges volt. Abbol finanszírozták a személyszállitást is. A cargót csak addig degradálták, amig bagóért nem tudták privatizálni. Ez a privatizálás is egyenlő egy hazaárulással.
Ttibi
2012. június 10. 09:56
Mnnhqud Cuvet lánykori nevét tudja-e vki.?
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!