Zöldebb áruszállítást akar a kormány

2010. augusztus 16. 15:45

Nem tartható fenn a közúti áruszállítás jelenlegi túlsúlya, áll az Új Széchenyi Terv vitairatában. A kormány versenyképesebbé tenné a vasutat és a vízi áruszállítást. Feriheggyel sem bánnak kesztyűs kézzel Orbánék.

2010. augusztus 16. 15:45

Átfogó, központilag kézben tartott közlekedési stratégiát hozna létre az Orbán-kormány. Az Új Széchenyi Terv vitairatában az áll, hogy a mostani helyzet, miszerint a MÁV és a Volán egymással versenyez a személyszállításban, a helyi közlekedési cégek lehetőségeik alatt teljesítenek - nem is beszélve a ferihegyi repülőtérről -, tarthatatlan. A vitairat konkrét számokkal jön: a kormány elképzelései szerint 2030-ra 60%-os részesedése lenne a közúti, 25% a vasúti, 10% a vízi, 5% a csővezeték általi szállításnak.

Nincs jó véleménye a kormánynak a ferihegyi reptérről. A vitairat szerint megkérdőjelezhető Ferihegy regionális transzfer, illetve központ-kiegészítő szerepe, mindezekért a reptér privatizációját, a jó közlekedési kapcsolatok hiányát, valamint a földi kiszolgáló infrastruktúra korszerűtlenségét hibáztatja a kormány. Ebből a vitairat szerint akkor lehet kitörni, ha sikerül megállítani a transzferforgalmat és ahhoz hozzáadott értéket tudjon az ország biztosítani.

Összesen 25 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
lastres
2010. augusztus 17. 00:54
Hát egyel jobb, mint az eddigiek, de azért van még mit fejlődni. A gond az, hogy ha hasznot akarunk húzni a logisztikából, akkor oda nagy beruházások kellenek (egy Szolnok-Debrecen vonal korszerűsítése pl. kb. 160 Mrd Ft. és ez csak a pálya és a megállók), és ha végül sikerül, akkor az pedig nemhogy csökkenteni fogja a forgalmat, hanem húzni. És lehet, hogy volumenben nőni fog a vasúti szállítás, de arányában az elképzelt arány-eltolódás ilyen alapokon illúzió. (mellékvágány: ha tényleg ennyire kiemelt lesz a vasúti fejlesztés, nem ártana a vasúti járműgyártást fejleszteni inkább, mint az autóipart, mint ahogy az az ÚSZT másik fejezetében áll). Szóval először a célokat kellene rendbe rakni: az áruforgalom mennyiségének csökkentése kell legyen a cél, és el kell felejteni azokat a még mindig siker-kritériumnak számító mutatókat, amik azt sugallják, hogy minél többet szállítunk, annál fejlettebbek vagyunk. A vízi szállíásnál meg ugye az a probléma, hogy a folyó nem csak szállítási útvonal, hanem egy élő közeg, amit a megnövekvő forgalom és az építések (kikötők, gátak, stb.) tönkretehet. S nem mellesleg a Duna adja Magyarország ivóvizének jó részét. Szóval itt van érdekkonfliktus. Megoldás lenne, ha a "ne a folyót igazítsuk a hajókhoz, hanem a hajókat a folyókhoz" elv érvényesítése, csak gyanítom, hogy a szállítási lobbi nem ebben gondolkozik...
gilyanpeter
2010. augusztus 16. 17:43
Jó kezdeményezés. Mindenhol fejlesztik a vasutat, nálunk meg szárnyvonalakat zárt be az mszp kormány.
denever
2010. augusztus 16. 17:39
RO-LA, és csökken az elalvós kamionsok miatti balesetek száma. és pl magyarország is részesül a tranzitforgalomból, mert a jelenlegi rendszerben a kamionok a határokon túl megtankolnak olcsóbb üzemanyagból, terhelik a magyar utakat és nem teszik be a részüket az útalapba.
adam
2010. augusztus 16. 16:54
Nagyon helyes.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!