Hetilap

Jön a harmadik világháború?

Eszkaláció a Közel-Keleten
VI. évfolyam 16. szám

Orbán rendszere sérülékenyebb, mint amilyennek látszik

2018. június 12. 11:29

Ron Werber stratégiájának élesítésekor éreztem, hogy nem sok közöm lesz már az LMP-hez. Interjú.

2018. június 12. 11:29
Schiffer András
Schiffer András
24.hu

„Nem csak ürügy volt Szabó Szabolcs csatlakozása, amire hivatkozva otthagyta az LMP-t?

Igyekeztem a lehető legprecízebben fogalmazni a kilépésemkor. Szabó Szabolcs frakcióba lépése volt az utolsó csepp a pohárban. Az utolsó csepp kifejezést pedig az érti ürügynek, aki mindenképpen félre akarja érteni, amit írtam. Tehát nem Szabó miatt léptem ki, de ez koronázott meg egy ideje már tartó folyamatot. Szimbolikusan és tartalmilag is erős lépés volt, hogy a választók által elutasított neoliberális Együtt elnökségi tagját befogadja a képviselőcsoport.

A pártját valóban elutasították, de Szabó egy egyéniben megválasztott képviselő, amit az LMP-ből is csak egy politikus mondhat el magáról.

Ez így van.

És melyik volt az első csepp a pohárban?

Nem naplóztam, de először szeptemberben, Ron Werber stratégiájának élesítésekor éreztem, hogy nem sok közöm lesz már az LMP-hez. Mondom ezt úgy, hogy Werberrel soha nem találkoztam, soha nem beszéltem. Leigazolásakor nem kiabáltam tücsköt-bogarat rá, mert a megítélésében keményen benne van, hogy 2002 után a Fidesz rá próbálta vetíteni saját sikertelenségét, ezért diabolizálta. Amikor Werber nevéhez kötünk egy stratégiát, arról sem szabad megfeledkezni, régen rossz, ha egy párt politikáját a kampányguru csinálja, mert a felelősség mindig a döntéshozóké. De kétségtelen, hogy Werber olyan stratégiát kezdett el élesíttetni az LMP vezetőivel, aminek nem sok köze volt ahhoz, amibe én beletettem 8-10 évet. Elismerem, könnyen lehet, hogy ha nincs Werber, az LMP már a rajtkőre sem tud felállni a választáson. Úgy hírlett, megvan  az a képessége, hogy fanatizálja az aktivistákat, a politikusokat, hitet tud teremteni – olyan, mint a futballedzők közül a néhai Verebes József.

Mit nevez Werber-stratégiának?

Botka László bukása után az egész MSZP-DK konglomerátum válságba látszott süllyedni, és a werberi stratégia – amelyet némileg igazságtalan csak az izraeli kampánytanácsadó nyakába varrni, de így könnyebb megfogalmazni – arról szólt, hogy az LMP söpörje le az MSZP-t és a DK-t a pályáról, és foglalja el a szavazóbázisát. Megkockáztatom, ebben Werber személyes beakadásai is is benne lehettek.

Ez a terv miért megy szembe azzal, amit az LMP-ről gondolt?

Egyrészt mert működésképtelen.

Az gyakorlati kérdés, de eddig elvi problémákról beszélt.

Mindkettőről szó van. Egyrészt az, hogy az MSZP és a DK megroggyanni látszik, nem jelenti azt, hogy meg is hal. Elődpártjaikkal együtt novemberben lesznek százévesek, nagy utat tettek meg, sok mindent átvészeltek. Már ősszel mondogattam magamban, attól, hogy az LMP-ben ezt szeretnék, ezek a pártok nem tűnnek el egy csettintésre. Ez be is igazolódott. Karácsony Gergely leigazolása ráadásul az MSZP utóbbi 8-10 évének egyik legracionálisabb húzása volt. Ezzel a „Szél-offenzívát” lekezelték: találtak egy arcot, aki elfogadható azoknak a szavazóiknak, akik talán valóban az LMP felé fordulhattak volna. Ráadásul kiderült, hogy az LMP-nek nem nagyon van más mondanivalója azon kívül, hogy Szél-kormány meg Szél-terv. Így nem tudom elválasztani a kérdés hasznossági és elvi odalát. Még a társelnökségem idején felvetődött, hogy az LMP választási stratégiája arról szóljon, hogy a párt megcélozza az ellenzék vezető erejének pozícióját, ehelyett egy olyan stratégia mellett döntöttünk, amely a bérkérdést, egy társadalompolitikai víziót helyezett volna a fókuszba. A tisztán hatalomtechnikai elképzelés a vezető testületben egyetlen szavazatot sem kapott, ezt – tudomásom szerint –  azóta senki nem vizsgálta felül, a werberi stratégia mégis szembement a döntéssel. Ez pedig a magyar és az ellenzéki valóság teljes félreértése.”

Játsszon és nyerjen páros belépőt!
az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 104 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
kérdés
2018. június 13. 13:30
SA egyéni döntése, hogy HOGYAN marad ki, vagy vesz részt a politikában. Sztem fontos, ha időről időre nagyintejút ad, amit minél többen olvashatnak.
kérdés
2018. június 13. 12:49
Amíg korunk agóráján nem a tényleges támogatottság arányában vannak jelen kritikus (és milyen színvonalú!) hangok, addig csak törékeny lehet minden rendszer, ami bármely -érdemi- változást nyújthatna. Hamis az ok, ami miatt túlkompenzál az, akinek a nadrágja egyfolytában teli ... és ez lavina-effektust indíthat bármikor el. A sok kis gagyi napi alkuk helyett, messzebbre aki képes, és tekint, azt nem kellene naponta sárbatiporTATni ....vagy legalábbis hagyni.
kérdés
2018. június 13. 12:41
Mégegyszer: A korrupció gyökere IS a kontraszelekcióban van. Erről is volt már szó, csak éppen mindenki úgy csinál, mintha nem illene beszélni róla. Miért és mit kellett törvényesíteni, erről, ennek történelmi okairól, előzményeiről miért nem beszél SA soha? Tehát, kik mehettek egyetemre, kik hová usw....mert a Fényes Szelek minden résbe befúttak. Gyatra mentség erre az, hogy 'kérem, én olyan lelkes voltam, én csak jót akartam'. Korrigálni kellene, jóvá tenni, ami félresikerült, de hogyan? Ki mozdulna elsőnek? Majd kik követnék? Amíg nincs rá jószándék, nem is sülne el jól. Addig is csak törött üvegcserepeken tipegünk mindannyian. Az összes társadalmi kísérletezgetésnek csak vesztese marad, ha nem józanodnak ki, akik okozói voltak ... belátás, belátás, belátás, de azoknál, akik magukra szögelik az ajtót, ablakot, hogyan?
kérdés
2018. június 13. 11:51
Éjjel sikerült végre végigolvasnom a teljes interjút. Plusszt adtam, de nagyon sokféle gondolatot, főleg kérdést elindított bennem, ami nem biztos, hogy olyan végkövetkeztetésre vezetne engem, mint SA. Mindig szeretném 'bekiabálni' okfejtéseinél, hogy 'kontraszelekció' - ez vezette a mai politikai gyakorlatot, általa a népeket, oda ahova. Hivatkozik arra, hogy nem képesek belátni személyek, általuk pártok, hogy hibáztak, így van, de nem a közelmúltban, nem is az ügynöktörvényben kell keresni a nyomokat - kissé régebbről. Abból az időkből, amiről Anyám azt mondta: fejre állították a népeket. Amíg nincs mersz visszanyúlni oda, addig mindenféle kormányzás sérülékeny lesz, csak törés jöhet....de az millió darabra. A törmelék fogja belepni azt is, aki erre sosem gondolna.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!