Köldökzsinór a pénzcsapon

2017. december 07. 06:15

A kormánynak beton helyett a tudásba kell öntenie a brüsszeli milliárdokat, amíg még vannak.

2017. december 07. 06:15
Fokasz Oresztész
Magyar Nemzet

„Végre tehát valami jó is történt ebben az országban oktatásfronton – sóhajthatunk fel. Valóban felüdülés ez az utóbbi évek után, melyek során a PIRLS-szel ellentétben siralmasra sikeredett PISA-tesztektől a strukturális gondokra rávilágító tanár- és diáksztrájkokon keresztül az e hasábokon született kockás inges mozgalomig terjedtek a – hogy finoman fejezzük ki magunkat – kedélyeket borzoló fejlemények. Mindezek előzménye pedig az a központosítás volt, amelyet a tanártársadalom szinte egy emberként utasított el, és amelyet ezzel szemben az illetékes minisztérium most az eredmények javulásának okaként jelölt meg.

Üröm az örömben, hogy még a mostani siker sem szünteti meg azokat a bizonyos fentebb emlegetett strukturális gondokat. A tanulók és tanítók túlterheltségét, a kurrens világtrendektől való lemaradottságunkat, vagy a kőkorszakian ostoba és felesleges, adminisztrációs jellegű kötelező köröket például, hogy csak néhányat említsünk. Nem is beszélve az infrastruktúráról és a finanszírozásról.

Merthogy, és erre még a PIRLS is világosan rávilágított, az oktatás minősége bizony kőkeményen pénzkérdés is. A hátrányból indulók versenyképességét az iskola hivatott javítani, erre azonban azok az intézmények, amelyek maguk is anyagi gondokkal küzdenek, egyszerűen nem képesek. Feketén-fehéren kimutatható, jelentős különbség van a szegény és gazdag iskolákban tanulók-nevelkedők teljesítménye között. Néhány napja pedig azt is megírtuk, hogy a magyar oktatás bizony a »megállítandó« Brüsszel köldökzsinórján lóg: az összes kiadás több mint ötödét uniós forrásból fogjuk fizetni a következő két évben – ez több száz milliárd forintot jelent. 2020 után viszont sokkal kevesebb lesz a vissza nem térítendő támogatás, és jelentősen emelkedik a vállalandó önrész, vagyis addig van időnk egy hatékonyan és fenntarthatóan működő oktatási rendszer létrehozására. Ha ez nem sikerül, a jelenlegi állapot konzerválására is százmilliárdokkal többet kell majd fordítanunk, mint amennyit most költünk. Hogy egyáltalán jó irányba tartunk-e, az évek óta kérdés. Jó ötlet-e az alaptanterv megváltoztatása? Mire lesz elég a pedagógusok bér-, az iskolák forráskorrekciója? Meg tudjuk-e sikeresen újítani a tanárképzést? Meglátjuk. Az viszont biztos, hogy a kormánynak beton helyett a tudásba kell öntenie a brüsszeli milliárdokat, amíg még vannak. Ami egész biztosan így is lesz – már ha maradt még ott »fönt« bárkiben valódi tenni akarás a közös jövőnkért.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 18 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
A teremburáját
2017. december 08. 06:56
Rosszul hiszed! Egyetem előtt 3 évig fizikai - de szakmunkán - voltam, gyárban. A munka csak akkor élvezetes - ahogy a tanulás is! - ha kedve telik benne az embernek. ha csak kenyérkereset akkor nincs ami ösztönözze arra, hogy fejlessze a szakmai tudását, pláne a nem szakmait. A példád marhaság, mert nyilván egy gimnáziumban nem fognak gépészeti ismereteket tanítani. DE matek/fizika alapok nélkül nem tudnál jó gépész sem lenni!
KannibálTatárÚr
2017. december 07. 13:29
Ahogy elnézem, a gépek, tv-k, hűtőszekrények, ..., összeszereléséhez nem kell tudás. A mezőgazdasághoz, élelmiszeriparhoz nemkell tudás. Az építési munkához nem kell tudás. A munkához nem kell tudás. Akkor mi a francanak járnak a gyerekek iskolába? Szélhámosokat nevelünk belőlük, akik azok munkájából élnek, akiknek a munkájához nem kell tudás. Saját véleményem: ma az élethez a populáció 99,99 %-ának annyi tudás kell, hogy ha kenyeret akar venni, ne cipőboltba, drogériába, vagy ruhaboltba menjen. A valódi tudás annál a 0,01 %-nál van, akik fejlesztenek, feltalálnak. A többi nagy tudásra nevelésével csak az iskolát utálják meg. Sajnos, a nagy vállalatok kiépítésével a tömegek tudása, tanítása felesleges lesz (lett), ami az emberiség elbutulásához vezet. Ugyanis ellentétben a pedagógusok véleményével a tudás a munkavégzéssel növekszik. Az iskola csak alapokat ad ehhez.
Berecskereki
2017. december 07. 11:57
A változást nem fent, hanem lent kellene kezdeni. „A magyar diákok együttműködő problémamegoldása átlag alatti A teszt azt a kompetenciát is méri, amire a munkaerőpiacnak a legnagyobb szüksége van ma. Nagyon fontos lenne, hogy a diákok képesek legyenek bármilyen helyzetben együtt dolgozni, közösen, együtt gondolkodva feladatokat megoldani, hisz az életük és a munkájuk során erre lesz az egyik legnagyobb szükségük. Mégis miért szerepelünk ebben ennyire rosszul? Ennek oka a módszertanban keresendő. Sajnos még mindig nagyon sokan a régi, poroszos, frontális módszerekkel dolgoznak, ahol a diáknak csak annyi a dolga, hogy csendben figyeljen és jegyzeteljen. Persze ez is hasznos néha, de nem fejleszt képességeket. A kreatívan megválasztott módszerekkel (kooperatív pedagógia, élménypedagógia, játékpedagógia, drámapedagógia, projektpedagógia, stb.) nagyon könnyen és hatékonyan lehetne a diákokat ezen a téren fejleszteni. Akkor meg miért nem teszik ezt sokan? Mert kiállni és beszélni kényelmesebb, mint feladatokat kitalálni, és a közös munka során a háttérbe vonulni kicsit… A magyar oktatás nem kompetencia-, hanem tudásalapú Ezt a jelenséget nagyon sokszor, nagyon sok helyen elmondtam már. Próbálunk képességeket, kompetenciákat fejleszteni úgy, hogy a tananyag egyértelműen tényalapú. Még mindig évszámokat, képleteket, statisztikai adatokat és verseket kell bemagolnia a gyerekeknek. Közben pedig a kor- és a munkaerőpiac elvárása az lenne, hogy képességeket fejlesszünk. Ez itt egy olyan anomália, ami megnehezíti a munkánkat, és aligha áthidalható. Arról már nem is beszélve, hogy az érettségi is kompetenciaalapú, melyre egy adatalapú tananyaggal készítjük fel a diákokat.” Forrás: Ezért hasalunk el rendre a PISA-felmérésen – Egy tanár véleménye (Balatoni József, alias Jocó bácsi írása) https://wmn.hu/ugy/47849-ezert-hasalunk-el-rendre-a-pisa-felmeresen---egy-tanar-velemenye
holder
2017. december 07. 10:52
Oktatásra költeni - ugyan már... A szó elszáll, a beton viszont megmarad !
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!