A párizsi nyilatkozat a régi Európát és értékeit védi

2017. október 17. 12:02

A téves Európa egy keresztény eretnekség, ami kizárólag emberi erőfeszítés segítségével szeretne egy purifikált királyságot megalapítani ezen a világon.

2017. október 17. 12:02
James V. Schall SJ
Crisis Magazine

„Az európai születési ráták már most egy kihaló társadalmat vetítenek előre. Számos városban a muszlim bevándorlók gyermekei többen vannak, mint az európaiakéi. Platón Az állama ötödik könyve óta, a feleségekről és gyermekekről írt közhelyeivel együtt, vissza-visszatérő erőfeszítések szeretnék a családot felváltani az állammal vagy a tudománnyal. A család az alapja mind az emberi életnek mind a civilizációnak, ami megérdemli ezt a nevet. Az utópisták a létezését az előítéletek forrásának tekintik és szerintük belőle fakad minden akadály azon erőfeszítések előtt, amelyek a kormányzat segítségével meg akarnák szabadítani a világot a romlástól. A párizsi nyilatkozat azon kevés nyilvános deklarációk közé tartozik, amelyek nyíltan szembenéznek a ténnyel, hogy a család az elsődleges akadály egy téves Európa megalapításában annak állítólagosan tökéletes társadalmával együtt. (…)

Mi az európai konzervativizmus jövője? Van köze az amerikai konzervativizmushoz? Az első lépést megtette ez a nyilatkozat. Meg kell értenünk és tisztelnünk kell mindazt, ami létrehozta Európát. A történelem fontos részeit jelentéktelenítették el és utasították el. William Bennett jegyezte meg, hogy ma konzervatívabb kormányunk van, mint Ronald Reagan idején. Eközben azonban a legtöbb mérce szerint Rómában olyan pápaságunk van, ami minden objektív mérce szerint, ami a politikára, közgazdaságtanra, filozófiára és a környezetre vonatkozik, klasszikus balosnak lenne nevezhető, s pont ez a klasszikus baloldaliság áll amögött is, amit a nyilatkozat téves Európának nevez. 

Az amerikai és az európai konzervativizmusban közös, hogy az embert és a világot a görög, római és keresztény hagyomány fényében értelmezi. Az utópizmus gyökereit a nyugati politikai filozófiában fedezik fel. Sok szempontból úgy látják, hogy a téves Európa egy keresztény eretnekség, ami kizárólag emberi erőfeszítés segítségével szeretne egy purifikált királyságot megalapítani ezen a világon, egy olyan királyságot, ami politikai és technikai, nem pedig morális és vallási módon szabadítja meg az embert főbb hibáitól, amelyek folyamatosan meghatározzák a történelmet. 

A párizsi nyilatkozat azt az emberi természetet vázolja fel, ami éppenséggel a valóság. Ebben a világban keres otthont, és elismeri, hogy az ember végső célja transzcendens. Csak akkor tarthatjuk meg európai otthonainkat és élhetünk bennük, ha felismerjük, hogy akármennyire is kedvesek nekünk, nem bennük van végső otthonunk.”

James V. Schall jezsuita szerzetes és római katolikus pap (1928-) a Georgetown University politikai filozófia professzora volt 2012-es nyugdíjba menetele előtt. 1977-1982 között az Igazságosság és Béke Pápai Tanácsának tagja volt. Harminc könyv szerzője, számos lap munkatársa. G. K Chesterton szakértőjeként tartják számon, egyben XVI. Benedek pápa közismert támogatója és védelmezője.

Olvassa el a párizsi nyilatkozatot: Az igazi Európa és Tév-Európa

 

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 21 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
mokány
2017. október 18. 15:22
Végre egy 16. Benedek párti jezsuita. Deo gratias.
krakken96
2017. október 17. 14:16
technológiai és kulturális forradalmakat nem lehet visszapörgetni. attól kezdve,hogy az egyházakat a templomokba és temetőkbe szorítottuk nincs értelme NEM LÉTEZŐ értékekről beszélni. pl.az iszlám világban is azért annyira erős a Reakció,mert tudják,hogy mi következhet ha kicsit is engednek.
NemSzűrt
2017. október 17. 13:25
„Csak akkor tarthatjuk meg európai otthonainkat és élhetünk bennük, ha felismerjük, hogy akármennyire is kedvesek nekünk, nem bennük van végső otthonunk.” Kiváló meglátás.
annamanna
2017. október 17. 13:04
Ahogy visszapörgettem, a párizsi nyilatkozat nem foglalkozik olyan kiemelten a családdal, mint ahogyan ez a szöveg foglalkozik vele. Sőt, ennél sokkal súlyosabb, hogy a kereszténységben sincs olyan központi szerepe, mint ahogyan ezt a szerző (és még sokan) láttatni igyekeznek; sőt, tulajdonképpen a hagyományos családkép ellen az egyik legnagyobb "támadást" pont a kereszténység indította, és erre jó pár idézetet lehet hozni az Újszövetség szövegéből. Egy katolikus szerzetesnek kell ezt a legjobban tudnia, hiszen ő maga is feladta a családban való élést azért, hogy az egyház tagja lehessen. Onnantól visszabeszélve, és azt állítva, hogy "A család az alapja mind az emberi életnek mind a civilizációnak, ami megérdemli ezt a nevet." - ezt jelenti, hogy az Újszövetséget, és az egész újszövetségre épülő kereszténységet lazán eretnekségnek nevezi, és ebbe beletartozik saját maga is, aki szintén eretnekként él! És mivel az egész mondókáját a muszlimokkal indítja ("Számos városban a muszlim bevándorlók gyermekei többen vannak, mint az európaiakéi.") ebből következik, hogy ő is bezzegmuszlimozik, tehát ő (és még sok másik katolikus megszólaló) úgy tálalja a spirituális rendet, mintha abban a muszlimok magasabb pozícióban lennének, tisztább igazságok birtokában lennének, mint az európaiak, akik létrehozták a "a nyugati politikai filozófiát", ami "eretnekség"; csakhogy a nyugati politikai filozófusok mind erős és mindent átjáró keresztény szellemiségben alkottak; Európában a kultúrkereszténység akkor is meghatározza a gondolkodást, ha arról az illetőnek fogalma sincs (például csak keresztény alapokból indulhatott ki az evolúciós elmélet; és a liberális jogvédelem is a keresztény etikára épül). Ezzel szemben a fenti szerző "a görög, római és keresztény hagyomány"-ról ír, ezt lazán összemosva, de mégis milyen alapon? A kereszténység nagyon élesen szembement a görög és római politeista világképpel, ezeket lehetetlen egy kalap alá venni, és szembeállítani azzal a nyugati politikai gondolkodással, ami éppen a kereszténységből nőtt ki! Akkor ennél már több értelme volna a kereszténységet a nyugati politikai gondolkodással egy lapon említeni, szembeállítva a görög és római hagyománnyal; ennek már csak azért is volna értelme, mert mindnyájan jól tudjuk, hogy AZ EGYHÁZ MINDIG IS AZ ÁLLAM CSATLÓSA VOLT a keresztény Európa történelme során, mindig is buzgón segítette és kiszolgálta az államot; ez nem baj, csak TÉNY!!!! Tehát, hogy a nyugati politikai gondolkodás miképpen alakult, abban MORÁLISAN éppenséggel AZ EGYHÁZNAK VOLT A LEGDÖNTŐBB SZEREPE. Utólag ezt leköpni egyenlő azzal, hogy valaki saját magát köpi szemen, igen vastagon!! Saját magát, a saját múltját, a saját egyházi örökségét tagadja meg a szerző (a jezsuitáknak pláne kiemelkedő politikai szerepük volt!) - úgyhogy a saját hagyományait tekintve mindenképpen azt kell mondani, hogy pont a szerző eretnek, aki elhajlik a saját örökségétől, és helyette a görög-római politeizmushoz nyúlik vissza! A család szerepére visszatérve még egy kicsit: az ószövetség egy roppant szigorú törvényrendszert hozott, aminek kivétel nélkül mindenkinek alá kellett vetnie magát. A közösség fő összetartója A TÖRVÉNY volt akkor is és nem a család (jól ismert Salamon király bukásának oka - a család! Amit a törvény elé helyezett!!!! - ebből pedig az ország bukása következett, mint tudjuk!) Az Újszövetség a testi törvényt lelki törvényre cserélte, a szívbe írva bele, de nem szüntette meg! A közösség fő összetartója tehát itt is ISTEN TÖRVÉNYE és nem a család. A család önmagában egy olyan emberi közösség, ami a maga spontánságával sikeresen kihúzza magát a törvény uralma alól. Az ember becsukja maga mögött a lakásajtót, és onnantól kezdve nem létezik a kinti világ, csak a benti, és bent az a szabály, amit én hozok, az a törvény, amit én akarok (illetve amit a családtagok egymás között leboltolnak). A családot nem lehet külső kontroll alá vetni, és nem hajlandó a törvénynek engedelmeskedni, hanem rendkívül sikeresen megkerüli a külvilág szabályait. Pontosan ez az oka annak, hogy a család az Újszövetségben csak mellékes szerepet kap, egyáltalán nincs kihangsúlyozva, a gyülekezettel szemben, ami igazán fontos; mert egyértelmű, hogy a gyülekezet az a közeg, ahol Isten törvényeit sokkal sikeresebben lehet érvényesíteni, ez sokkal átláthatóbb fórum, itt könnyebb az ellenőrzés és visszacsatolás, mint a család esetében. A gyülekezetben könnyebb betartani és betartatni a határokat, mint a családban; a gyülekezetben mindenki elsősorban önmagáért felel, a maga bőrét viszi a vásárra; a családon belül viszont nagyon nehéz, szinte lehetetlen meghúzni a határokat, és ott sokkal könnyebb más háta mögé bújni, mást magam elé tolni. Persze a gyülekezet és a külvilág sem mentes az összeolvadásoktól, a "hordaszellemtől", de a hordaszellem legbiztosabb közege a család. Elég ehhez megnézni a romákat vagy az olasz maffiát - vagy épp a muszlimokat! Abban pedig nyilván egyetértünk, hogy a horda valóban megelőzte a kereszténységet és a nyugati politikai gondolkodást.... de hiába előzte meg, ha nem jobb! Nem hozott létre biztonságosabb és jobb világot, mint a kereszténység. Meg lehet nézni, hol állnak a muszlimok és hol áll Európa. A különbségüket nagyon zanzásítva összevethetem az egyház és a család "energiaszintjének" vagy "morális szintjének" különbségével is. Elég megdöbbentő egy egyházi ember részéről, hogy az egyházról teljesen elfelejtkezve a családot emlegeti, mintha az a civilizáció egyetlen letéteményese és alapja lenne. Ez megdöbbentő és eretnek!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!