Ezek az újságok, tévék és rádiók estek el a Fidesz médiaháborújában

2018. augusztus 11. 09:51

Bogatin Bence
Mérce

A magyar sajtótörténet egyik legsokkolóbb napja volt ez.

2016. 10. 08. – Népszabadság

A magyar sajtótörténet egyik legsokkolóbb napja volt ez, amikor is azon a bizonyos októberi szombat reggelen váratlanul, a dolgozók és a főszerkesztő előzetes tájékoztatása nélkül a Mediaworks felfüggesztette az újság nyomtatott és internetes kiadását egyaránt.  Ezzel kimutatta a foga fehérjét a Heinrich Pecina-féle Mediaworks-konglomerátum, amely néhány hónappal korábban vásárolta fel az újságot, és amelyet néhány héttel később maga Mészáros Lőrinc vett meg. A tulajdonos – meglehetősen esetlenül – gazdasági racionalitást szajkózva indokolta a bezárást, de valójában az első perctől kezdve egyértelmű volt, hogy a Fidesz politikai bosszúja nyomán borítottak fátylat a legolvasottabb magyar politikai napilap hatvanéves működésére. A később több bíróság által is jogszerűtlennek ítélt bezárás előkészítése valójában már évek óta zajlott: ennek egyik első jelét már 2011-ben látni lehetett, amikor a Gazdasági Versenyhivatal megakadályozta az Axel-Springer és a Népszabadságot korábban kiadó Ringier összeolvadását és ezzel lényegében a fennmaradásért küzdő Népszabadság konszolidációját. 

2018. 04. 10. Magyar Nemzet és Lánchíd Rádió

A Hír TV-vel ellentétben – egyelőre legalábbis – nem írt le teljes kört a Magyar Nemzet és a Lánchíd Rádió pályája, nem kerültek vissza eredeti »gazdáikhoz«. Simicska Lajos a 2018-as választás másnapján feltétel nélkül kapitulált, aminek a következménye az lett, hogy a Népszabadság kivégzése utáni legolvasottabb, nyolcvanadik »életévét« augusztusban betöltő magyar közéleti napilap sem került ki többet az újságárusok polcaira, és szintén a G-nappal »elfordított« rádió április 11-től októberig megszakítás nélkül csak zeneszámokat sugároz, mivel az addig érvényes sugárzási engedélyében szereplő teljes időtartamot kötelező kitöltenie. A 2002 után kiépült Fidesz-média elemi építőkövei kerültek ki ezzel a magyar médiarendszerből. A sokáig a jelenlegi kormánypártok kiszolgálóiként működő, majd azok ellen fordított médiumok történetét, működését és eltűnését sokféleképpen lehet értékelni, de egy biztos: színvonalas, kormánytól független sajtótermékként búcsúztak el közönségüktől. 

2018. 08. 03. Heti Válasz

A Heti Választ még az első Orbán-kormány által létrehozott Természet- és Társadalombarát Fejlődésért Közalapítvány (TTFK) alapította 2001-ben, és csak 2004-ben került magántulajdonba, kis kerülővel pedig 2010-ben lett a Simicska-portfólió része. És mint ilyennel, a Heti Válasszal is megfordult a világ 2015 február 6-án: a lap ezt követően – bár a kiadási költségeket fedező, piacon is valódi súllyal a latba eső közönséget nem tudott felvonultatni – kihasználta az orbáni politikából kiábránduló, de polgári-konzervatív értékrendet képviselő olvasók körében kialakult vákuumot. A Heti Válasz lett a »csalódott fideszesek« lapja. Az újságnak két nappal a Hír TV visszavétele után kellett végleg eltűnnie: online kiadása ekkor frissült utoljára, a nyomtatásban pedig júniustól nem jelent meg többet.”

Az eredeti, teljes írást itt olvashatja el.
A bejegyzés trackback címe: http://mandiner.hu/trackback/134057