Tovább erősödő Izrael-ellenes sztereotípiák a hazai progresszív sajtóban

2018. május 23. 12:31
Tett és Védelem Alapítvány
TEV

A 444.hu ellenségesen kezeli Izraelt.

„Korábbi elemzésünkben az Izrael-ellenes narratíva feltámadásáról, illetve a nyugat-európai zsidóellenes atrocitásokkal kapcsolatos hiányos híradásról szóltunk a hazai progresszív portálok terén. Jelenlegi elemzésünk a friss gázai zavargásokkal és az Izraeli Véderő terroristák elleni akcióival foglalkozó híradásokat elemzik a már korábban is vizsgált progresszív portálokon.

Index.hu

A három hírportál közül kétségkívül az Index.hu a legnagyobb olvasottságú, piacvezető, értékeiben liberális orgánum. Pozitívum, hogy a lap beszámolt Izrael Gázába küldött orvosi segélyszállítmányairól, mely a másik két portálnál nem, vagy nem ellenséges megjegyzésektől mentesen jelent meg. Összetettebb kérdés, hogy a lap megemlítette cikkben és videóban is összefoglalta, hogy Izrael szerint legalább 24 tüntető a Hamász vagy az Iszlám Dzsihád tagja volt – ezzel szemben az igazság az, hogy ezt az álláspontot maga a Hamász is elismerte (lásd lentebb!), és sokkal magasabb számot adott meg elesett tagjainak esetében. Következő összefoglalójában azonban már az szerepel, hogy az izraeli oldalon történt sérülések (egyetlen katona sérült meg), „aranánytalanok”, azaz az Index.hu által keltett benyomás, hogy a helyzet igazságosabb lett volna, ha több izraeli sérül (esetleg hal) meg. Itt sem mutatta be a lap a tényt, miszerint a Hamász izraeli települések elfoglalását célozta a határ-áttöréssel. (...)

444.hu

Az Index.hu-ból kivált portál már határozottabban ellenségesebben kezeli Izraelt. A lap a fiatalos újságírás és az objektivitás hívószavaival él, cikkeit azonban a cinizmus, az egyoldalú tájékoztatás és a látványos Izrael-ellenes hangvétel jellemzi. Elemzésünk napján közölt összefoglalójukban Izrael állam állandó egzisztenciális fenyegetettségét, létéért folytatott küzdelmét, polgárainak biztonságára tett lépéseit úgy foglalta össze a 444.hu, hogy „Izrael lebombáz ezt-azt, ha éppen veszélyeztetve érzi érdekeit és biztonságát”, a soron következő mondat szerint hozzájárulva ezzel a „pokol bugyrának” kialakításához. A lap mindenfajta kommentár nélkül közölte Recep Tayyip Erdogan török elnök szavait, melyekben a nácikhoz hasonlította Izraelt. A lap ugyan kritikus a török elnökkel szemben is, a holokauszt-relativizálás effajta példáját azonban valószínűleg egyetlen más esetben sem hagyta volna kommentár nélkül. Izraeli állásfoglalásokat ezzel szemben nem közölt a lap külön cikkben a helyzetről, mindössze Jair Netanjahu, Izrael miniszterelnöke fiának obszcén Twitter-bejegyzésének szentelt cikket, nyilván nem a jóindulat és az egyensúlyozás szándékával. (...)

Merce.hu

A Mérce, melyről már megállapítottuk, hogy jelenleg a Magyarországon üzemeltetett hírportálok közül a legerősebben Izrael-ellenes hangot megütő, egyes elemeiben az antiszemitizmus határmezsgyéjén táncoló médium, ezúttal kevés teret szentelt a gázai zavargásoknak. Egyik cikkük – mely az itt jellemző eljárások szerint nem idéz izraeli álláspontot – Benjamin Netanjahu kormánykoalícióját a szokásos „szélsojobboldal” felé való mozgással vádolja, illetve Izraelt „a legkegyetlenebb eszközök” bevetése okán kárhoztatja. A lap hosszasan részletez egy felvételt, melyen állítólag izraeli katonák ujjonganak a sikeres mesterlövész-találatokat követően, így erősítve a kegyetlen, a halálnak örvendő izraeliek sztereotípiáját. Az izraeliek által Gázába küldött segély híre még csak úgy sem érte el a lap ingerküszöbét, mint a 444.hu-nak, a hír teljesen hiányzik a szélsőséges portálról.”

 

 

Az eredeti, teljes írást itt olvashatja el.
A bejegyzés trackback címe: http://mandiner.hu/trackback/130041