Orosz propagandamédiumokat vizsgál az FBI

2017. szeptember 14. 11:03

Vizsgálatot indított az FBI két oroszok által támogatott médiaszervezet ellen Amerikában – adta hírül szerdán a Los Angeles Times. A cikk szerint a Russia Today és a Sputnik News a 2016-os amerikai elnökválasztási kampány során egy orosz titkosszolgálati művelet részei lehettek.

Az amerikai Szövetségi Nyomozó Iroda (FBI) vizsgálatot indított két, az orosz kormány által pénzelt és az Egyesült Államokban működő médiaszervezet ellen, amelyeket azzal gyanúsítanak, hogy komoly szerepük volt a Donald Trump győzelméhez vezető Kreml-propaganda terjesztésében – írta honlapján közzétett cikkében a Los Angeles Times című amerikai napilap. Az újság helyi idő szerint szerdán közzétett cikkében azt írta, hogy az FBI egyik célpontja a Russia Today (RT), Moszkva egyik legismertebb angol nyelvű műsorszolgáltatója, míg a másik a szintén a Kreml szócsövének számító Sputnik News rádióadó és hírügynökség.

Külföldi ügynökök

A nyomozók azt vizsgálják, hogy a külföldi érdekeket képviselő lobbistákra vonatkozó amerikai törvény értelmében be kell-e jegyeztetni a két szervezetet külföldi ügynökként. A törvényt még a második világháború előtt alkották a náci propaganda terjedésének megfékezésére. A külföldi ügynökök bejegyzésére vonatkozó 1938-as törvény (FARA) értelmében mindenkinek jelentkeznie kell az amerikai igazságügyi minisztériumnál, aki egy külföldi kormány utasítására, kérésére vagy irányítása alatt tevékenykedik. A FARA kivételt tesz azokkal a médiaszervezetekkel, amelyek nem külföldi kormányokat szolgálnak ki. Ezt a mentességet élvezi a BBC brit műsorszolgáltató, valamint a Deutsche Welle nemzetközi német műsorszóró is. Ugyanakkor a Peking felügyelete alatt álló China Dailyt, az NHK Cosmomedia japán tévécsatornát és a dél-koreai Korean Broadcasting Systemet (KBS) például bejegyezték az igazságügyi minisztériumnál.

Az amerikai hírszerzés egy januári jelentésében arra a következtetésre jutott, hogy az RT és a Sputnik a 2016-os amerikai elnökválasztási kampány során egy sokoldalú orosz titkosszolgálati művelet részei voltak, amelynek célja a demokrácia lejáratása és Trump győzelmének elősegítése volt.

Hírügynökség vagy propagandagépezet? 

Ezzel az állítással a szóban forgó orosz médiumok néhány munkatársa is egyetért. A Sputnik „nem hírügynökség. Kívülről annak látszik, de valójában propagandagépezet” – mondta Andrew Feinberg, a Sputnik egykori fehér házi tudósítója. Az FBI ügynökei a múlt hónapban két órán át faggatták Feinberget az orosz kormány befolyásáról. A volt tudósító elmondta, hogy a Sputnikkal fenntartott öt hónapos munkaviszonya alatt szerkesztőit csaknem kizárólag olyan történetek érdekelték, amelyekben a politikai összeesküvés játszotta a főszerepet. A rovatvezetők nem rejtették véka alá, hogy Moszkvából kapják az utasításokat. „Mindig is ostobának akarták láttatni az amerikai kormányt. Egyfolytában azt hallottam: Moszkva ezt akarja, Moszkva azt akarja” –  tette hozzá Feinberg.

Az RT honlapján azt írta kedden, hogy levelet kapott az igazságügyi minisztériumtól: jegyeztesse be magát külföldi ügynökként. A szervezet nem tudatta, hogy eleget tesz-e a felszólításnak. „Az amerikai kormány újságíróink ellen indított háborújának célja az, hogy kiábrándítson minden álmodozó idealistát, aki még hisz a szólásszabadságban” – szögezte le az RT főszerkesztője, Margarita Szimonjan. A véleménynyilvánítás szabadságát „azok teszik sírba, akik kitalálták” –  fűzte hozzá.

(MTI)

A bejegyzés trackback címe: http://mandiner.hu/trackback/117684