Miért veszélyes, ha a gyerek mer nemet mondani?

2014. április 24. 08:48

Veszélyes volna talán, ha gyermekeinknek megerősödne a határozott, belső, állásfoglaló énje, ami azt mondaná: ezt elfogadom, ezt meg nem.

2014. április 24. 08:48
Bagdy Emőke
hvg.hu

Mégsem került be a Nemzeti alaptantervbe (NAT) az a relaxációs program, ami kötelezővé tenné az iskolásoknak a feszültségeik kikapcsolását, a tudatuk és testük lazítását heti 30 percben. Az ön nevéhez fűződik a program, min bukott el?


Hiába vagyunk az egészségvédelem szempontjából már az utolsó órában, mégsem érett még meg rá az idő, hogy bevezessük. Nem volt hozzá előzetes felkészítés a pedagógusok közt, de főként nem volt ismertté téve a szülők számára. Nehéz tulajdonítások terhelik a relaxációt, és a lazításhoz kapcsolódó tudományos metódusokat. Kiderült például, hogy az autogén tréningről tévesen azt hiszik, a keleti kultúrából jön. Aki ezt kidolgozta, egy német, Schultz nevű pszichiáter volt, de őt is méltatlanul támadták. Számos félreértés és félremagyarázás övezi az egész programot. Tévesen értelmezik pl. a meditációt, amelyet valamiféle kártékony tudatmódosításnak vélnek.

Említene néhány vádat és félreértést?

B. E.: Amikor felkínáltuk, hogy heti fél órában tanulhatják a gyerekek, és a tanároknak egy 40 órás tréninget biztosítottunk a metódus elsajátítására – amit amúgy több mint 200 pedagógus el is végzett –, akkor például olyan vádak érték a programot, hogy lehetetlen ennyi idő alatt felkészíteni valakit a tanításra. De volt súlyosabb is: hogy ezzel becsempésszük a buddhizmust, és mentális úton befolyásoljuk a diákokat. Sajnos, komoly vallási körök is attól félnek, hogy valami veszélyes befolyás történhet egy relaxáció során, ami olyasféle, mint egy mentális fertőzés. Mindez súlyos félreértés, mert nem ismerik és félremagyarázzák a módszerek hatásmechanizmusait.

Ehelyett pontosan mi történik?

Egészségvédelem, prevenció és önszabályozó képesség kialakítása történik. Ezt ma már ezernyi szaktanulmány igazolja, magam is ezt vizsgáltam a tudományos értekezésemben. Köztudott, hogy az ártalmas stresszek, melyeket nem tudunk kezelni, magas idegrendszeri és testi feszültségszintet tartanak fenn. A feloldásra és feldolgozásra azonban nincsenek eszközeink, ezért gyakorta belebetegszünk. Szükségünk van olyan módszerek megtanulására, amelyekkel csökkenthetjük az ártalmas feszültségeket. Magunknak kell ezt megtanulni és alkalmazni, mert részvétlen kultúránkban senki sem törődik eléggé a másik ember bajával. A relaxációs módszerek igen sokfélék, de közös vonásuk, hogy tudományosan igazolt utakon érik el a vegetatív idegrendszer működésének áthangolását. A stressz okozta tehetetlenségi helyzetekben a szervezet védekező, készültségi állapotba kerül: az izmok megfeszülnek, a szívverés felgyorsul, a vérnyomás megnő, stb. Ezeket a testi következményeket mindenki ismeri. Ha az előidéző helyzetet nem tudjuk megszüntetni, ha tehetetlenek vagyunk, ez a rossz, úgy nevezett distressz állapota. Ezen kell tudnunk úrrá lenni, meg kell tanulnunk kezelni, anélkül, hogy belebetegednénk. (...)

Ha ennyi előnye van, akkor vajon milyen félelmek miatt hátráltatják a módszert? Vannak káros mellékhatásai is?

Eléggé messze is vezethetnek az okok. Miért volna veszélyes a gyerekeink önuralom- és önszabályozási képességét fejleszteni? Ezáltal ugyanis olyan önkontrollra tehetnek szert, hogy a külső befolyásolási erők meggyengülnek. Kinek jelentene ez veszélyt? Akkor majd nem tudjuk manipulálni az embereket? Elveszítjük tán a hatalmat fölöttük? Veszélyes volna talán, ha gyermekeinknek megerősödne a határozott, belső, állásfoglaló énje, ami azt mondaná: ezt elfogadom, ezt meg nem.”
az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Kapcsolódó cikkek

Összesen 41 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
ottapont
2014. április 24. 17:17
Csóri kis diszlájkbajnok kapj be egy Cataflamot, Seresnek bejött! :D
OberEnnsinnen
2014. április 24. 14:30
Nem ismerős a mai iskola számomra. Annyit azonban látok, a régi korokhoz a mait nem lehet hasonlítani sem. Tehát: 1. Oktatni kell a manipulációt - reklám, marketing (főleg a politikai), lélektan, pénzügyi termékek piaca stb., azaz a mai mindennapi életre hatást gyakorló technikák, technológiák ALAPJAIT, de mindenekelőtt: 2. A személyi kultúra, önazonossága, élet értelme című tantárgyakat? 3. S a mindennél fontosabb tárgyat: Miért születhettünk, miért teremtett bennünket a Teremtő Isten? A felsoroltakból látható, hogy ezek tulajdonképpen védekező tantárgyak, az agresszív nyomulás felismerésére, mely nyomulás célja: az embert a pénz bűvköre alá nyomva, állati létbe süllyeszteni.
gross
2014. április 24. 12:59
Nem ezt látom a legjobb útnak, de ez is segíthet valamit - nagyon sok gondot látok a családokban Magyarországon: a frusztráció kezeletlensége, továbbadása a gyerek felé, gondok a határokkal... Erre igazából többéves terápia lenne a megoldás, méghozzá a szülőknek és jövendő szülőknek. tudom, hogy ez megoldhatatlan - ezért végülis a gyerekek relaxációs gyakorlata sem vetendő el.
ceres
2014. április 24. 10:54
A feszűltséget másként is lehet kezelni:pl sporttal....A világnézetek heterogenitásáról:Japánban, Svájcban, Norvégiában,Dániában, Finnországban, Svédországban, stb, stb..mennyire -sokszínű- az emberek úgynevezett világnézete?(vagy Németország Bajor részén?).Tévedés, hogy a rendkívűl heterogén világnézeti oktatás önálló döntéshozatali képeséget fejleszt..Ennek általában az a vége , hogy sokmindent"megismer"-felszínesen-de semmit nem ért meg, lényegében.--Egyébként:inkább jussunk el oda, hogy reális pénzügyi-banki-közgazdasági ismeretekre tesznek szert, legalább alapfokon, hogy a nyugatiak , ne tudjanak úgy bánni velük mint analfabéta benszülöttekkel.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ezek is érdekelhetik