Regisztráció | Elfelejtett jelszó | Felhasználó törlése

2012. július 5. 14:26

A mai magyar társadalom még mindig hajlamos a hősök és az árulók, a jók és a rosszak kategóriáival gondolkodni a történelemről.

„A kormányzó ellentmondásos politikai karrierjének egyik legszimbolikusabb eseménye az 1940 szeptemberében Észak-Erdély visszacsatolása kapcsán Kolozsvárott elmondott beszéde. Ahogy ő maga fogalmazott: »huszonkét évi keserves megpróbáltatás után valóra vált, amiben bízni nem szűntem meg soha egy percre sem«. A filmhíradó által rögzített képkockákon azonban az is látható, hogy miközben az agg kormányzó őszinte meghatottsággal beszél a nagyszerű történelmi pillanatról, addig a téren horogkeresztes zászlók lobognak, s Horthy portréja mellé Hitler és Mussolini arcképe is kifüggesztésre került. Egyetlen pillanatba sűrítve fogható meg itt Horthy kormányzó két arca: egyrészt ő az országot megmentő, a határokat kiigazító, a nemzetet egyesítő államférfi, másrészt ugyanő a háborúba rossz oldalon belesodródó, a származási megkülönböztetésnek törvényes teret adó, majd az annak folyamán elszabaduló eseményeknek gátat szabni nem (vagy csak kisebb részben) tudó tehetetlen vezető.

Az igazság két oldalából csak az egyiket kiemelve és a másikat elhallgatva lehet eredményes propagandamunkát végezni. Bármelyik oldalra is húzzon a szívünk, vagy az eszünk, Horthy Miklós kapcsán bizonyosan nem tudunk megkerülni olyan sorsdöntő eseményeket, amelyek nem sorolhatók együttesen a mérleg pozitív vagy negatív serpenyőjébe. Ahogy Károlyi Mihály, Teleki Pál vagy Kádár János történelmi szerepének megértéséhez sem juthatunk közelebb egyoldalú értékítéletekkel, az egykori kormányzó reális megítéléséhez sem kultuszának, vagy ellenkultuszának kitaposott ösvényén át vezet az út.”

A bejegyzés trackback címe: http://mandiner.hu/trackback/38383


48 komment
Összes hozzászóló megjelenítése
A kommentek nem szerkesztett tartalmak,
tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.
időrendben | fordított időrendben | értékelés szerint



Trianon után, hogy lett volna mód a másik oldalon "belesodródni" a háborúba! Kimaradni belőle ugyanaz a fikció.
1940-ben még a Szovjetunió is szövetségese volt Hilernek. Így utólag könnyű élesen látni.


márpedig ha ma valaki tudni szeretne valamit arról a korszakról, akkor bizony elég komoly kutatómunkát kell végeznie, mert anyagot nemigen talál hozzá

viszont a kommunista történelemkönyvek kis változtatásokkal tovább élnek

Lásd a ventillátorba a minap beleszaró gerő esetét: aki csak egy kicsit is eltér a balos történelemfelfogás kánonjától, az máris antiszemita lesz. A Horthy-kép árnyalásával is ez a helyzet: a hazai bal-lib "értelmiség", megmondóemberek, és holdudvar azonnal vitustáncot kezd járni, ha valaki árnyalni szeretné az ötvenes évektől kezdve folyamatosan démonizált kormányzó, és rendszere képét.


Emberke, 1920 után 20 évvel melyik volt az a magyar aki a ''francia'' oldalon állt volna ?

Ha egy tolvaj ellopja a biciklidet és egy korrupt rendőr visszaadja akkor a tolvaj hívod meg ebédelni ?

Ott a pont. Mindig elfelejtik ezt a pofonegyszerű pszichológiai reakciót a rossz oldalra állást emlegetők. Egyszerűen nem állhatott a megcsonkított, megalázott Magyarország máshová, mint arra az oldalra, amelyik azzal kecsegtetett, hogy megszünteti a gyalázatos trianoni békediktátum következményeit. Köszönhető mindez - és a németországi események is - az I. világháború utáni szűklátókörű, ostoba, és brutális feltételeket szabó békekötéseknek.

Válaszok:
ZolieM | 2012. július 5. 15:43

-bennünk?
Bennem a nagyapám képe él, nyugodjon békében.


"a háborúba rossz oldalon belesodródó"
Tegyük még hozzá: ezek szerint a háborúba Lengyelország sodródott a "jó oldalon", mert hitt az angolok és a franciák hazug ígéreteinek, amelyek szerint megvédik őt minden agresszió esetén, ami a lengyel szuverenitást megsérti. Közép-Európa más népei 1940-re már láthatták, hogy mennyit ér a nyugati garancia a német és a szovjet agresszióval szemben. Gondolom ezzel Horthy és környezete is tisztában volt, ráadásul a németek és Sztálin igen baráti viszonyban voltak ezidőtájt. Egyébként Lengyelország majd 6 évnyi német megszállást, több millió áldozatot, területi veszteségeket, majd újabb 45 évnyi szovjet megszállást és komcsi uralmat kapott annak jutalmául, hogy a "jó oldalra" állt, és bízott a senkiházi briteknek és a csigazabálóknak.

Válaszok:
citizen queen | 2012. július 5. 15:49
mer'kaba | 2012. július 6. 01:07

Ez a "jó oldal" meg "rossz oldal" is olyan dedós. A történelmet, mint tudjuk, a győztesek írják, és nyilvánvaló, hogy a "jó oldal" a győztesek oldala.

Válaszok:
ZolieM | 2012. július 5. 16:28

"A mai magyar társadalom még mindig hajlamos a hősök és az árulók, a jók és a rosszak kategóriáival gondolkodni a történelemről."

vs.

"a háborúba rossz oldalon belesodródó"

?!?!?!

Más szemében a szálkát?


"addig a téren horogkeresztes zászlók lobognak, s Horthy portréja mellé Hitler és Mussolini arcképe is kifüggesztésre került."

aki ezt képes leírni, az bármire képes. ennyit a stílushoz.

a tartalomhoz: hát hogy e fészkesbe ne lenne kifüggesztve a két portré. hiszen az 1938-as müncheni konferencián állapodott meg arról a négy európai nagyhatalom, hogy a közép- és kelet-európai területi rendezést hitlerre és mussolinire hagyják. vagyis anglia és franciaország prédának dobott többek között minket is. mi a szutykost tehetett volna horthy? vagy a románok, szlovákok győzik meg hitlert a területi igényükről magyarországgal szemben, vagy mi győzzük meg a mi igényeinkről. horthy ez utóbbit választotta, az első és második bécsi döntésben így visszakatunk területeket. akkor most ottan horthy képe mellett talán bizony sztalin et.-nak vagy kinek kellett volna vigyorognia?


komoly probléma, hogy a politológus hallgatók semmiféle történelemképzést az egyetemen nem kapnak, lövésük sincs még a 19-20. századi társadalom- és politikatörténetről sem.


mondja maga is politológus hallgató vagy csak anélkül tudatlan?
a románok budapestet a bolsiknak hála szállták meg, horthy akkor még a kanyarban sem volt. és
tudja teleki előbb lett öngyilkos, mint beléptünk volna a háborúba, kb. fél évvel. de a részletek ne zavarják:)


továbbá:

Salkaházi halálakor horthy már rég nem volt kormányzó, de tudja 1947-ben sem, amikor elvesztettük a visszacsatolt területeket.


A "jó oldalon" fejezték be a szlovákok is a háborút, immár csehszlovákként, pedig ők már '39 szeptember 1-jén részt vettek Lengyelország lerohanásában, és már '42-től lelkesen deportálták a szlovákiai zsidóságot. Ez a "jó oldal - rossz oldal" - általad is megfogalmazott - dedós színvonala éppen az ezt alkalmazók tompaságának egyik fokmérője.


Ahogy a balliberálisokat ismerem és a Horthy-ellenes kirohanásaikat elhallgatom, számomra minden világos!
Horthynak igazából egyetlen megbocsáthatatlan bűne volt és van máig is a szemükben: képes volt az országot kb. 10 év alatt gazdaságilag felvirágoztatni. Ehhez képest a magyarországi kommunisták 45 évig, minden eredmény nélkül csak kísérletezgettek az életképtelen szocializmusukkal, miközben a Horthy-éra gazdasági eredményeit soha, egyetlen percre sem tudták elérni. Ezért aggatják Horthyra oly kétségbeesve a hazug antiszemita jelzőt, és amíg a jobboldaliak szintén kétségbeesve védik Horthyt az antiszemitizmus vádjától, a közbeszéd addig sem az igazi érdemeiről szól.


"Annál inkább is mert Kassát pl megelőzte egy annál súlyosabb több ember áldozatot követelő téves vasút bombázás amit diplomáciai úton lerendeztek!"
Június 26-án, 12.10-kor a szemtanúk által azonosítottan három szovjet gép által végrehajtott géppuskatámadás érte Rahónál a Budapest és Kőrösmező között közlekedő gyorsvonatot, ami 3 halálos áldozatot és 6 sérültet követelt. Ezt követően 13 óra után bukkant fel a három, felségjelzés nélküli bombázó Kassa felett, és 2 perc alatt 29 bombát dobott le, amelyek – a postapalotába és számos lakóépületbe csapódva – 32 embert öltek meg, illetve mintegy 3 millió pengő kárt okoztak. Vélhetően műszaki hiba miatt egy bomba a szomszédos Evicke falut is eltalálta.
A repülőgépes vonattámadást 12.10 és 13 óra között rendezték le diplomáciai úton?


"A bennünk élő Horthy-kép"
mondja a 80 éves illésgergő! :)


Hát igen... hú, ez brutális, de teljesen igazad van!
A jó és a rossz oldal most már, utólag létezik, de akkor is csak nemzeti érdekek voltak, meg némileg előrébb látó nagypolitika, ami a haszonelvűségről szólt ugyan úgy, mint manapság.
Az angolok és a franciák, sok más, civilizált európai nemzettel egyetemben olyan gyarmatbirodalmakat tartottak fenn, hogy az ember gyomra kifordul tőle. Éppenséggel nem szorultak rá a kivégzőkamrákra, mert ott volt helyettük az éhínség, a nyomor és a megszálló hadsereg brutalitása.
Lehangoló a kép, de teljesen igazad van.
Az egyik tizenkilenc, a másik egy híján húsz.
Csak a csóringer önkénteseket hívták hadba úgy, hogy "mentsük meg a világot a náci veszedelemtől". A népirtás már évtizedek óta folyt, csak éppen hazai berkekben. Sőt.


"Tehát Horthy egy tolvaj is"

Azt a kormányzót aki frontra küldte fiát azzal az érvvel, hogy egy "leendő kormányzó nem engedheti meg magának, hogy - miközben az ország szine-virága a fronton van - ő a békés hátországban töltse az időt,"
nos, ha ezt a kormányzót te tolvajozod, az téged minősít.

Bár ne lenne igazam, de attól tartok, hogy a mai komplett politikai garnitúrába nem szorult annyi gerinc mint Horthyba.

Tehát bölcsebb lenne a cinikus, lekezelő tolvajozás helyett kalapot emelni.


Nagyon jó írás. Nekem is vegyesek az érzelmeim a kormányzó iránt. Mivel nem lehet egyértelműen besorolni, hogy jó vagy rossz volt e, magyarul elég megosztó személyiség, ezért nem is kellene szobrokat állígatni neki, meg "kultuszt" építeni köré.

Válaszok:
jebuzita | 2012. július 6. 10:10

Kinek állítsunk szobrot közösségi tudatunk erősítésére?

Válaszok:
Ouroboros | 2012. július 6. 10:14

A doni hóhér nyilván szóba sem jön normáliséknál.

Szerintem a közösségi tudatunknak a legtisztább kifejezője a turul.


Köszönöm a kiegészítést!
Üdv.


....horthy egyetlen "érdeme",...hogy ténykedése következményeként legelvakultabbak számára is nyilvánvalóvá vált a tény,...miszerint örökre lehetetlenné tette egy igazságos határrevízió lehetőségét..

M.O. sorsát nem károlyi és kun pecsételte meg...hanem horthy..



Bejelentkezés

Felhasználónév:

Jelszó:


Regisztráció | Elfelejtett jelszó